Fotó: Bill Eppridge
Az elmúlt napokban teljesen elkerült a hír, hogy október 3-án meghalt Bill Eppridge, a LIFE magazin egyik fotós legendája. 75 éves volt.
Eppridge azon fotóriporterek egyike volt, akik amellett, hogy kiváló fotósok voltak, komoly történelmi felelősségtudattal dolgoztak. Ez egy elég fontos tulajdonság a szakmában, ami a jó fotóriporterek fölé emeli a legjobbakat. Két dolog miatt:
Egyrészt ha tisztában vagy vele, hogy évtizedek múlva is vissza lehet majd nyúlni a képeidhez, és minden esemény, minden történet és minden ember akit lefotózol, ugyanolyan fontos lehet évek távlatából, mint másnap az újságban, akkor másképp állsz a napi munkához.
Másrészt ez a felfogés segít kívül helyezkedni a történéseken a legkeményebb helyzetekben is. A romantikus elképzelés szerint ugye a fotós nem avatkozik bele az eseményekbe, csak rögzíti azokat.
Leghíresebb képét, a Robert F. Kennedy elleni merényletről készült fotót a mai napig a fotózás történetének egyik legfontosabb hírfotójaként emlegetik.
A kép akkor készült, amikor a demokrata jelöltségért kampányoló Kenndyt a Los Angeles-i Ambassador Hotelben tartott beszéde után lelőtte egy palesztin férfi a szálloda konyháján. Eppridge a kötelező programok után végig követte az épületben Kennedy-t, és mögötte állt a gyilkosság pillanatában is. Az egyik képén Kennedy még mosolyogva fog kezet a személyzettel, a következőn már életéért küzd a padlón, három halálos lövés után.
A hirtelen támadt káoszban egyedül Eppridge-nek sikerült megőriznie a hidegvérét, helyzetbe kerülni, és néhány jól átgondolt képet is készíteni.
A gyilkosságról készült képsorozat ikonikus kockája nem sokat láttat a felfordulásból, mégis a merénylet legemblematikusabb képévé vált: az teszi különlegessé, ahogy a sötét jelenetet csak egy fölülről belógó kamera fénye világítja meg, ami körberajzolja a haldokló Kennedy-t, és vele együtt kiemeli a fölé hajoló, kétségbe esett londiner fiút, akivel pillanatokkal korábban még kezet ráztak.
A merényletkor készült teljes fotósorozatot a LIFE archívumában lehet megnézni.
Kívül helyezkedni a történteken persze nem azt jelenti, hogy Eppridge csak rideg kordokumentumokat készített a történelemkönyveknek. Övé minden idők talán egyik legérzelmesebb sorozata is, a kedvencem tőle, az Apollo 13 űrhajósainak aggódó családtagjairól készült anyag. Magáért beszél.
És néhány a leghíresebb fotói közül ebben az indexes galériában. Katt a képre!