Megjelent a World Press Photo és a Reuters első közös szakmai állapotfelmérésének tanulmánya, a State of News Photography. A felmérést készítő kutatók szerint senki nem foglalkozott még a szakma helyzetével ilyen mélységben, miközben sosem volt még ennyire fontos a képek szerepe a hírekben. Azért született ez a tanulmány, hogy a fotós szakma képet kaphasson végre a saját realitásairól.
Az adatokat a WPP-re nevezett profi (életvitelszerűen) fotósok válaszaiból hozták ki, akiket arról kérdeztek a kutatók, hogy mennyit dolgoznak, mennyi pénzt kapnak a munkájukért, milyen veszélyekkel kell szembenézniük, boldogok-e az életükkel meg ilyenek.
A hazai szakmára nehéz lefordítani az eredményeket, de azért érdekes megnézni, hogy mi a helyzet a nemzetközi piacon. Éves fizetésre például az jött ki, hogy a fotósok hetven százaléka keres 40 ezer dollár alatt évente (11 millió forint) - ezen, azt hiszem, itthon csak csendben mosolygunk. A többi adat viszont elég jól közelít a magyar valósághoz.
A tanulmány szerint az átlagos fotóriporter 30-50 év közötti férfi. Szabadúszó, de médiacégek állandó megrendelései nélkül nem tudna megélni, alacsony éves fizetése van, amit egyéb forrásokból egészít ki. Magasan képzett (diplomás), a fotózás mellett videózik és szöveget is ír. Bár nem keres sokat és munkája során többször kerül veszélyes helyzetekbe is, mégis boldog az életével.
Letölthető az egész tanulmány, én ebben a posztban most csak a számszerűsíthető megállapításokat emelem ki. Majd egy következőben foglalkozok még a tanulságokkal, azok önmagukban is érdekesek.
A profi fotósok:
85 százaléka férfi
60 százaléka szabadúszó
40 százaléka fotóriporter, 30 százaléka dokumentarista fotós és 14 százaléka hírfotós (önbevallás szerint)
80 százaléka egyedül dolgozik
90 százaléka érzi úgy, hogy került már veszélyes helyzetbe munka során
76 százaléka szerint jelent problémát a sajtófotózásban a digitális manipuláció
míg
52 százaléka vallja azt, hogy be szokott állítani jeleneteket a kép kedvéért
(eh.)
62 százalékának van saját Facebook oldala, a többiek Twittert és Instagramot használnak - 40 százalékuk szerzett már munkát vagy kapcsolatokat közösségi oldalakon keresztül
55 százaléka boldog az életével, és pozitívan tekint a jövőbe.