Nagyon szimpatikus első lépéssel kezdte el megoldani a blogokon és közösségi oldalakon nem-teljesen-legálisan megjelenő ügynökségi képek problémáját a Getty.
A probléma a felszínen elég láthatatlan, szerintem a bloggerek kilencven százaléka nem is tud a létezéséről, a maradék tíz százalék pedig tud róla, és arról is, hogy lehetetlen vele bármit kezdeni. Elvileg nem lehetne csak úgy letölteni egy ügynökségi fotót az internetről, és kirakni azt a blogomra (ide) vagy akár tumblr-re, hanem ezekért a képekért ugyanúgy fizetni kéne az ügynökségnek vagy engedélyt kérni a készítőjétől. Az internet viszont egyszerűen nem így működik. Lehetetlen lenne ezt a menetet a gyakorlatba átültetni.
A Getty megoldása most az, hogy mától embedelni lehet néhány millió képüket saját és szerkesztőségi felhasználásra. Ugyanúgy beilleszthető egy-egy kép, mint egy Youtube-videó. Az embed egyelőre picit fapados és csúnya is (lásd fenn), nem lehet például testre szabni a méretet és a keretet, de első lépésnek megteszi.
Vannak kétségeim afelől, hogy ez a módszer el fog terjedni bárhol is, nem hiszem hogy bárki el fog kezdeni ezentúl a Getty oldalán képeket vadászni, de az irány nagyon tetszik.
Simán elképzelhető, hogy a jövőben a videókhoz hasonlóan a képeket is kísérik majd reklámok, amikből a bevétel az ügynökséghez és rajtuk keresztül valahol a fotóshoz is kerül. Klassz modellnek tűnik így elsőre. Azt sem tartanám a valóságtól teljesen elrugaszkodottnak, ha egyszer majd minden fotót az eredeti forrásáról lehetne így embedelni, és a kép mindig visszamutatna valahogy magától a publikálás helyére.
A forrás megjelölése nem csak kedves gesztus a fotós felé, de arra is jó, hogy tisztázzon egy sor félreértést, pontosítsa a képet, satöbbi.
Ha részletesebben olvasnátok erről, ajánlom a BJP cikkét, ha pedig ki akarjátok próbálni az embedelést